‘Mag het een onsje meer zijn?’, vroegen onze slager en visboer in het dorp bijna altijd. Natuurlijk mag dat, je betaalde dan meestal wel een paar centen meer, maar een kniesoor die daar iets om gaf want het was extra. Een onsje meer is ook de nieuwe Mercedes-Benz V-Klasse Dubbelcabine, een tot bestelwagen omgebouwde personenbus met de luxe van een… juist.

Bij bestelwagen denk je meestal meteen aan bouwvakkers, schilders, stukadoors en andere klusjesmensen. Goed gedacht. Maar de Mercedes-Benz V-Klasse met dubbele cabine is eigenlijk voor iedereen geschikt.

Mercedes-Benz V-Klasse V250D Dubbelcabine Driving-Dutchman 02

Eerlijk gezegd, er zijn meer zeer luxe busjes, zoals bijvoorbeeld de Citroën Spacetourer, Toyota PROACE en de Ford Transit Custom die van ons dikke voldoendes krijgen en ook voor het grootste deel van ondernemend en gezinsuitbreidend Nederland zeer efficiënt en comfortabel zijn. Maar zoals altijd heb je baas boven baas. En die laatste is de Mercedes-Benz V-Klasse. Wie er een luxere bedrijfswagen heeft, mag zich bij ons melden.

Verschil

Voor een ritje met het gezin een paar dagen naar de Belgische Ardennen, bracht ik mijn eigen trouwe Hyundai H200 bus uit 2006 en met dubbele cabine naar Mercedes-Benz om daar de V-Klasse op te halen. Nu is er al een wereld van verschil tussen de Hyundai en de hierboven genoemde merken, maar Mercedes-Benz spant op alles waar ik tot nu mee gereden heb de kroon. De V-Klasse is geen wereld van verschil, maar het verschil tussen wereld en het universum.

Mercedes-Benz V-Klasse V250D Dubbelcabine Driving-Dutchman 02

Het begint al met de buitenkant. De stoer kijkende neus met fraaie grille en ster die lucht land en zee symboliseert, laten al zien dat je ook van een bedrijfswagen een luxury car kan maken. Easy. Binnenin de door Snoeks Automotive omgebouwde personenbus is het een en al weelde. Weelde die je in menig luxe personenwagen niet tegenkomt. De afscheiding tussen de cabine en laadruimte is zorgvuldig en met mooie zachte stof die goed schoon te maken is afgewerkt. In de laadruimte zelf ligt nog de velours bekleding van de personenwagen. En je hoort geen kraakje of rammeltje, net zomin als rij(wind) geluiden.

Verwenfabriek

In de cabine van de V-Klasse waan je jezelf in een ‘gewone’ Mercedes-Benz. Gewone tussen aanhalingstekens, want een Mercedes-Benz is eigenlijk altijd bijzonder en vaak een verwenfabriek zoals Yuri bijvoorbeeld de GLE gekscherend noemt. Het dashboard, instrumentenpaneel, het entertainmentscherm, de vorm en zelfs de entertainmentbediening met touchpad en de selectiehendel van de automatische versnellingsbak komen rechtstreeks uit een personenwagen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. En omdat mensen het willen.

Onze bus kreeg de luxe modelaanduiding Avantgarde en werd daarbovenop nog eens extra aangekleed met een, jawel, AMG-line pakket ter waarde van bijna 3.000 euro. Ofwel, dikke wielen, hier en daar wat chromen en carbon-look details én metalen racepedalen met gaten erin. Nadeeltje van die laatsten is het wel heel erg brede rempedaal die door zijn afmeting dicht bij het gaspedaal zit, waardoor je tijdens het wisselen wel eens net niet genoeg op de juiste trapt. Wel goed voor het heel and toe werk op het circuit, minder handig voor de boer die zijn klompen nog aan heeft.

En als we het toch over het rijden hebben; ook hierin onderscheidt de, in dit geval V-Klasse 250D zich van alles en iedereen. Het is de stabielste en meest vertrouwenwekkende bus waarmee ik gereden heb. Het onderstel voelt, ook als de auto onbeladen is, aan als dat van een luxewagen. De balans tussen de voor- en achterwielen is zo goed dat er geen sprake is van voorwielen die in een bocht rechtdoor willen of achterwielen die de voorwielen in willen halen. Grip is altijd voldoende aanwezig, iets dat -vooral bij onbeladen bestelwagens- nogal eens mist.

Mercedes-Benz V-Klasse V250D Dubbelcabine Driving-Dutchman 02

Lekkere opties

De 190 pk viercilinder diesel levert 440 heerlijke NM’s aan trekkracht in de V250 (er zijn ook nog een 136 en 163 pk met respectievelijk 330 en 380 NM koppel en vierwielaandrijving verkrijgbaar). Samen met de naadloos schakelende 7G-TRONIC PLUS automaat heeft de Benz altijd lekker veel vermogen en merk je niet dat er overgeschakeld wordt. De combinatie completeert het gevoel dat de V-Klasse meer als een luxewagen dan een bestelauto voelt.

Uiteraard stopte Mercedes-Benz onze V vol met de lekkerste opties, die je niet allemaal per se nodig hebt, maar die autorijden nog fijner maken. De basisuitvoering van onze V-Klasse 250D Avantgarde Edition L heb je voor iets meer dan 54 duizend euro exclusief btw en bpm. Rijklaar kost deze uitvoering op geel kenteken 87 duizend euro inclusief btw en bpm, maar zonder opties. Voor de grijs kenteken variant waar wij mee reden gelden iets andere prijzen omdat de ombouw en keuring er nog bijkomen en de BPM anders berekend wordt.

Mercedes-Benz V-Klasse V250D Dubbelcabine Driving-Dutchman 02

Wij werden verwend met 8.000 euro extra luxe en veiligheid in de vorm van onder andere een elektrisch panoramadak, digitale radio, afstandsregeling, verstelbare lendensteunen comfort plus dubbelcabine. Maar het meest bijzondere op de optielijst is toch wel de extra grote AdBlue tank van 131 euro. 131 ook, geen 130, geen 135, maar 131. Ook apart is de 105 euro die je moet neertellen om 2.500 kilo te kunnen trekken. Als je dit geld niet hebt, of niet uit wil geven, kun je maar 2.000 kilo achter de auto hangen, best bijzonder.

Mercedes-Benz V-Klasse V250D Dubbelcabine

De Mercedes-Benz V-Klasse V250D Dubbel Cabine is de perfecte mix tussen een luxe personenauto en bestelwagen. Je merkt niet dat je in een auto rijdt die groot en lang is en waar je ook nog eens veel spullen in mee kunt nemen. Dus ben je ondernemer, en wil je in de vakanties met veel spullen, je gezin en eventueel een caravan op vakantie, dan is de V-Klasse een ideale reispartner.  

Motor: 2.143 cc 4-cilinder diesel met turbo
Vermogen: 190 pk bij 3.800 tpm
Koppel: 440 Nm bij 1.400-2.400  tpm
Transmissie: automatisch 7 versnellingen
Aandrijving: achterwielen
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6.7 l/100 km
CO2-uitstoot: 177 g/km
Uitstootniveau: Euro 6
Laadvermogen: tot 1.080 kilogram
Laadruimte: 10,3 m3
Trekvermogen: 2.500 kilogram (geremd)
Basisprijs (rijklaar): 54.195,- euro (incl. btw en bpm, zonder opties)
Prijs testauto (rijklaar): 87.035,- euro (250D Avantgarde Edition L, incl. btw en bpm, zonder opties)

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: