Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Kia Sorento Plugin Hybrid 4WD 1
    By Rob Blom

    Test Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

    Auto 10-01-2022Geen reacties

    Samenvatting

    Kia heeft in ieder populair segment wel een model en staat mede daardoor in Nederland stevig op de tweede plaats van meest verkochte personenauto’s in 2021. De grote Kia Sorento SUV komt echter niet voor in de toplijstjes, iets wat wij na een weekje rijden met deze auto best vreemd vinden. 

    Kia Sorento Plugin Hybrid 4WD 2

    Prijs en kwaliteit zijn zonder twijfel twee belangrijke redenen voor de verkoopsuccessen van Kia. Al sinds jaar en dag biedt de Koreaanse autofabrikant zeven jaar garantie, en dat moet je wel waar kunnen maken. Kia doet dat nu al meer dan een decennium lang en dat gaat consumenten opvallen. Bij de kleinere modellen als de Picanto, Rio en recentere Niro en Stonic althans, maar het tij lijkt zich nu echter ook in positieve zin te keren voor Kia’s grote Sorento. 

    Groots en robuust

    De Koreaanse mastodont is namelijk het rijdende bewijs dat een moderne, grote, comfortabele, luxe SUV niet per se een kostbaar Duits premiummerk hoeft te zijn. Sterker nog, onder leiding van de Duitse hoofd designer Peter Schreyer is Kia hard op weg om dezelfde premium status te halen. Nu is het alleen nog maar een kwestie van volhouden en het premium imago oppoetsen.

    Kia Sorento Plugin Hybrid 4WD 3

    Je hoeft je met de Sorento werkelijk nergens meer voor te schamen. Dankzij allerlei design-details ziet de auto er vanuit alle kanten stoer uit. Alles op, aan en in de auto oogt groots en robuust en geeft de indruk dat je er op ieder moment de wildernis mee in kunt rijden voor een onvergetelijke avontuurlijke trip.

    Premium gevoel

    Ook van binnen is de Kia Sorento prachtig vormgegeven, al moet je wel van de glimmende panelen op het dashboard en in de middenconsole houden. Dit zien we echter niet alleen in de Kia, maar ook in andere merken zoals Renault, maar ook Mercedes-Benz terug. Blijkbaar is het een trend-dingetje en kun je er als autofabrikant niet omheen. Het interieur van de Sorento is er verder op ingericht om de inzittenden het zo comfortabel en ruim mogelijk te maken.

    Kia Sorento Plugin Hybrid 4WD 4

    Om door consumenten gewaardeerd te worden, moeten auto’s met een prijskaartje vanaf een halve ton niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua rijden een premium gevoel geven. En ook hier is Kia goed in geslaagd. De nauwelijks hoorbare 1.6 T-GDi benzinemotor, automatische transmissie en elektromotor werken heel fijn en vrijwel onmerkbaar met elkaar samen, waardoor de Sorento ondanks zijn afmetingen zeer soepel aanvoelt.

    Elektrisch rijden

    Volledig elektrisch rijden is volgens Kia mogelijk tot 57 kilometer, maar mede door koude winterse omstandigheden tijdens onze test kwamen wij hier niet aan en bleven steken op ongeveer 48 kilometer. Er blijft echter voldoende actieradius over om de boodschappen en de in Nederland gemiddeld meest voorkomende ritjes te elektrisch te kunnen rijden en dat is, ondanks een gecombineerd vermogen van 265 pk toch lekker bij een brandstofprijs van meer dan twee euro de liter. 

    Kia Sorento Plugin Hybrid 4WD 5

    Mocht je toch de accu leeg rijden, dan is de benzinemotor met een een brandstofverbruik van 6,4 liter per 100 kilometer prima te doen voor een auto van dit formaat. Eveneens prima zijn het comfort, wegligging en grip van de Sorento. Dankzij de continu actieve vierwielaandrijving heeft de 2.000 kilo wegende SUV altijd grip op ruwe, losse en gladde oppervlakken en is de stabiliteit in bochten optimaal. Met de nieuwe Terrain Mode Select-functie kun je ook eenvoudig overschakelen van Drive naar de Terrain-modus. Je kunt met de Sorento dus alle kanten op.

    Nobody is perfect

    Hoewel we lovend zijn over de Kia Sorento is, nobody is immers perfect, niet alles rozegeur en maneschijn. Zo kan de Lane Keeping Assistent nog wel wat finetuning gebruiken en wat stabieler en rechter tussen de lijntjes te kleuren. Ook het BOSE premium geluidssysteem met 12 speakers kan nog wat aandacht gebruiken. Op normaal niveau is het geluid prima, maar als je het volume wat hoger zet zijn er her en der wat geluidsvervormingen te horen. 

    Kia Sorento Plugin Hybrid 4WD 6

    De Kia Sorento is met een prijs vanaf iets minder dan 50 duizend euro opgekropen naar het Duitse premium SUV-segment. Onze testauto zat vol met alle bekende veiligheids- en comfortsystemen, maar bleef desondanks onder de magische grens van 60 duizend euro. Een boel geld voor een auto, maar daar krijg je met de Kia Sorento ook wel heel veel voor terug. 

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine

    Motor: 1.598 cc viercilinder in lijn benzinemotor
    Vermogen (gecombineerd): 265 pk
    Koppel (gecombineerd): 350 Nm
    Transmissie: automatisch
    Topsnelheid: 193 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,7 seconden
    Trekgewicht geremd: 1.500 kg
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.957 kilogram 
    Prijs vanaf: 50.595,- euro
    Prijs testauto: 58.520,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest Renault Arkana E-Tech hybrid
    Next Article Leasemogelijkheden voor bedrijven

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?