Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Renault Clio TCe 130 EDC GPF Initiale Paris 2019 Driving-Dutchman intro
    By Rob Blom

    Test Renault Clio TCe 130 EDC GPF Initiale Paris 2019

    Auto 26-09-2019No Comments

    De Renault Clio bestaat bijna 30 jaar en is in die tijd meerdere keren vernieuwd. De huidige uitgaande Clio 4 model-lijn dateert van 2012 en is een product van Nederlander Laurens van den Acker die bij Renault sinds 2009 de design-scepter zwaait. In 2019 stofte de Franse autofabrikant de Clio opnieuw af en dus gingen wij er mee op pad voor een test. 

    Met goed vergelijkingsmateriaal, want iets meer dan een jaar geleden reden we met de vorige versie van de Clio. Hoewel het de Estate – zo noemt Renault zijn stationwagens – was, hebben we flink wat handvatten om de nieuwe met de oude te vergelijken.

    Test Renault Clio TCe 130 EDC GPF Initiale Paris 2019 Driving-Dutchman_3

    Premium

    Te beginnen bij het uiterlijk van de auto dat volgens Renault nog sensueler, dynamischer en scherper is. Daarvoor moet je echter wel heel goed weten hoe de vorige eruit zag en eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de uiterlijke verschillen miniem zijn. Opvallende en absoluut mooiere kenmerken zijn de vernieuwde geaccentueerde en daardoor strakker ogende koplampen en achterlichten, nog schuiner aflopende daklijn, stoerdere grille en gefinetunede achterbumper.

    Lees ook: Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 – 2019) koopt

    Ook waren we al onder de indruk van het oude interieur. Renault heeft de binnenkant echter flink op de schop genomen. Niet zo zeer qua design, maar vooral in het gebruik van materialen voor dashboard, deurpanelen en middenconsole. Deze onderdelen zijn nu allemaal van zacht kunststof waardoor de Clio met stip naar premium stijgt. Alles oogt en voelt nog exclusiever dan het al deed.

    Test Renault Clio TCe 130 EDC GPF Initiale Paris 2019 Driving-Dutchman_6

    De premium uitstraling in onze Initiale Paris – zoals Renault zijn meest luxe modellen noemt – wordt, ook in de andere uitvoeringen, versterkt door een prachtig instrumentenpaneel en minimalistisch dashboard waar instrumenten, schakelaars en bedieningsknoppen goed bereikbaar zijn. Persoonlijk zijn we alleen geen groot fan van de rechtopstaande tablet waarmee de eveneens sublieme entertainmentsystemen bediend worden. Audio, navigatie en telefoonbediening in Renaults ‘Smart Cockpit’ hebben een flinke sprong voorwaarts gemaakt in de nieuwe Clio. Maar het scherm had compacter en horizontaal en deels in het dashboard in plaats van ervoor geplaatst mogen worden.

    Over ruimte hadden kopers in het oude model al niets te klagen, in de nieuwe is dat onveranderd gebleven. Doordat de interieurruimte vorstelijk is, moet je bij een compacte auto ergens een compromis sluiten. In de Clio vinden we dat compromis in de kofferruimte die niet te wensen over laat. Een kinderwagen en wat boodschappen kun je er wel in kwijt, maar grote koffers kun je thuis laten. En waar de vorige Clio voor ruimte-liefhebbers de Estate had, heeft Renault besloten die niet meer te bouwen omdat er ook een grotere Captur is.

    Test Renault Clio TCe 130 EDC GPF Initiale Paris 2019 Driving-Dutchman_6

    Subliem

    Maar goed, een dakkoffer erop en gaan dus. Want met de 130 pk en 240 Nm sterke 1.330 cc viercilinder heb je geen gebrek aan kracht en souplesse. Wat een heerlijke motor is dit! Binnenin de auto hoor je ‘m niet en toch geeft hij je een heel sportief gevoel. Helemaal in combinatie met de subliem en naadloos schakelende EDC transmissie met dubbele koppeling. Je hebt nooit het gevoel vermogen tekort te komen en wordt zelfs aangespoord om lekker sportief te rijden. Dankzij de ECO modus kun je het ook lekker rustig aandoen.

    De Clio staat met de introductie van het 2019 model op een volledig nieuw onderstel waar Renault diverse modellen op gaat bouwen. In Frankrijk hebben ze deze mogelijkheid goed benut en het onderstel nog verfijnder gemaakt. En het vorige onderstel was al zo goed. Nog meer geeft de nieuwe Clio je de keuze om heerlijk relaxt en soepel te toeren, of ‘m naar wens flink de sporen te geven als de ruimte en mogelijkheid het toelaat.

    Test Renault Clio TCe 130 EDC GPF Initiale Paris 2019 Driving-Dutchman_6

    De optionele 17 inch wielen met lagere banden staan fraai, maar zijn echter een maatje te groot voor de Clio. Door deze wiel/band combinatie is de Renault wat aan de stugge kant. Op gladde wegen merk je daar echter niets van en is de Clio een hele fijne reiswagen. Met de 16 inch wielen hebben we niet gereden, maar we twijfelen geen seconde aan de perfecte wegligging en het interactieve gevoel met de weg dat je in de Clio altijd hebt. De Fransen hebben hier het beste van twee werelden succesvol samengesmolten. Tres bien!

    Conclusie

    De compacte, maar ruime Renault Clio ziet er prachtig uit. Als je in de Clio in de heerlijk zittende en goede steungevende stoelen zit, voelt het alsof je in een hoger segment auto rijdt. Het minimalistische, maar fraaie en rustgevende interieur geeft de Clio een premium uitstraling. De rijprestaties zijn door de sterke motor, de sublieme automaat en het communicatieve onderstel naar een nog hoger niveau gestegen. De Renault Clio was al een top hatchback, de Fransen hebben echter de puntjes op de i geperfectioneerd. 

    Test Renault Clio TCe 130 EDC GPF Initiale Paris 2019 Driving-Dutchman_6

    Motor: 1.330 cc viercilinder turbo benzine
    Vermogen: 130 pk bij 5.000 tpm
    Koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
    Transmissie: 7 v., automaat (dubbele koppeling)
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 200 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 9,0 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.233 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,2L/100km
    CO2-uitstoot: 118 g/km
    Prijs vanaf: 17.290,- euro
    Prijs testauto: 26.400,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe nieuwe zakensedan: test met de Lexus ES
    Next Article Test BMX X7 xDrive40i, onbescheiden maar steengoed

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?