Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Peugeot 5008 facelift, geslaagd of niet?

    Auto 09-06-2021Geen reacties

    Peugeot heeft zijn grootste model, de 5008, een flinke facelift gegeven, die ervoor moet zorgen dat deze zeer ruime SUV weer enkele jaren mee kan. Wij reden een week met deze zevenzitter om te kijken of de Fransen daar geslaagd zijn.
    Ruimte

    Een van de allergrootste argumenten voor het kopen van een 5008 is ongewijzigd gebleven: namelijk de combinatie van zeer veel ruimte voor een zeer schappelijke prijs. De 5008 wordt standaard geleverd met zeven zitplaatsen, waarbij je nog steeds, weliswaar een kleine, achterbak hebt. Met de achterste zitrij naar beneden heb je werkelijk zeeën van ruimte.

    Maar om nou te zeggen dat je voor de vorige 5008 koos voor het spectaculaire design, nou nee. Het was vooral een hele grote auto, die er krachtig, maar niet erg elegant uit zag. Dat moet anders dacht het Franse merk, dat aan de lopende band prachtige auto’s ontwerpt, zoals de 508 SW en de 208.
    Breed in plaats van hoog

    Al bij de eerste aanblik is te zien dat de facelift de 5008 meer dan goed doet. De voorheen massale voorzijde is vervangen door een nieuwe, en veel elegantere randloze grille. De horizontale elementen hierin, waar de nieuwe LED-koplampen naadloos in over lopen, trekken het aanzicht de breedte in, in plaats van de hoogte. Dat maakt de auto gevoelsmatig meteen minder hoog.

    In de GT-variant waar wij mee reden, worden deze elementen naar de leeuw in het midden toe steeds iets kleiner, waardoor een charmant 3D-effect wordt bereikt. Eveneens leuk is de manier waarop de modelnaam bovenop de grille geschreven werd, zoals de Peugeots van weleer.

    Aan de achterkant zien we de nieuwe stijl achterlichten, die bestaan uit verticale, op het zicht los in de ruimte staande elementen. Ze worden met elkaar verbonden via een breed paneel van smoked glass, die net als de nieuwe grille, de auto de breedte in trekt. Al met al een zeer geslaagde facelift, waardoor de nieuwe 5008 inderdaad weer helemaal van deze tijd is én volledig in lijn loopt met de andere nieuwe modellen zoals bijvoorbeeld de 2008 en 208.
    Interieur

    Het interieur kent slechts kleine wijzingen. Er is een nieuw en iets groter scherm voor alle infotainment, met daaronder de leuke speelse, pianotoets-achtige bedieningsknoppen. Het digitale rijscherm, bij Peugeot altijd boven het kleine stuur geplaatst, is dezelfde, maar voorzien van een beter contrast.

    En wat gebleven is, is dat heerlijke ruimtelijke gevoel dat zoveel andere auto’s steeds meer ontberen. Want waar andere merken je als bestuurder en passagier trachten te omarmen, gelooft Peugeot met de 5008 nog steeds in adem- en bewegingsruimte. Dat het interieur daarbij ook nog eens zeer fraai is en de stoelen erg lekker zitten, zorgt ervoor dat het een erg fijne plek is om wat tijd door te brengen.
    Motoren en onderstel

    Peugeot levert de 5008 met een dieselmotor van 130 pk, die in ons land nauwelijks aftrek zal vinden, en twee benzinemotoren van 130 of 180 pk. Een hybride versie zit er niet in, omdat de standaard zeven stoelen alle ruimte innemen van de plekken waar eventueel een batterij weggewerkt zou kunnen worden.

    Wij gingen op pad met de minst sterke 1,2-liter turbodriecilinder, gekoppeld aan een achttraps automaat. Afgaand op de cijfers, 130 pk en 230 Nm, lijkt het wat aan de karige kant voor zo’n grote auto als de 5008. En inderdaad, een sprint naar 100 km/h net iets boven de tien seconden is zeker niet snel te noemen. Maar de kleine motor is wel altijd thuis en reageert, zeker in de Sportstand, behoorlijk fel. Daardoor voelt hij een stuk sneller dan hij is, en is rijden erin ook een stuk leuker dan je zou denken.

    Daarbij word je geholpen door een goed uitgekiend onderstel. Hij levert flink veel comfort, maar is ook niet bang om te sturen. Goed, je merkt dat je met een vooral hoge auto op weg bent, maar het overhellen van de koets valt ontzettend mee en de grip is ruim voldoende.
    Modern

    Uiteraard is de 5008 ook voorzien van alle moderne hulpmiddelen. Zo is hij standaard voorzien van Active Safety Brake, Distance Alert en Lane Departure Warning. Onze auto was daarnaast voorzien van een adaptieve cruise control en Lane Departure Control. Bij deze laatste systemen merk je dat ze niet van de allernieuwste generatie zijn, want zeker de cruise control kan wat bruusk reageren als er ineens een auto voor je van baan wisselt.

    Wel weer gaaf en nieuw, althans voor de 5008, is de Night Vision. Het digitale scherm boven het stuur verandert in een nachtkijker, die zelf auto’s, fietsers en wandelaars detecteert in het pikkedonker. Niet alleen een leuke gimmick, maar ook nog eens echt veilig en prettig. 

    Conclusie

    De nieuwe Peugeot 5008 heeft wat ons betreft een geslaagde facelift gekregen. Hij ziet er veel eleganter, en breder in plaats van hoog uit. Van binnen is het nog steeds een erg fijne plek, die ontzettend veel ruimte biedt. Dan de prijs, altijd een sterk verkoopargument. De nieuwe 5008 is er vanaf 38.730,- euro, wat niet veel geld is voor zoveel ruimte en standaard zeven zitplaatsen. 

    Peugeot 5008
    Motor: 1.199 driecilinder turbo-benzine
    Vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
    Topsnelheid: 188 km/h
    Acceleratie tot 100 km/h: 10,2
    Transmissie: 8-traps automaat
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.405 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17,5
    CO2-uitstoot: 151 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 37.730,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTe Luid is Uit
    Next Article AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?