Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X

    Auto 06-09-20198 reacties

    Mazda miste een auto tussen de compacte CX-3 en ruime CX-5 en beantwoord deze behoefte met de CX-30. Wij reden met de nieuwkomer tijdens de persintroductie in Spanje en namen tegelijkertijd een kijkje in de ‘keuken’ van de nieuwe innovatieve benzinemotor waarin de verbranding, net als in een dieselmotor, ontstaat door hoge compressie.

    Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

    Foto’s: Jeffrey van der Vaart / Rob Blom

    Eerst maar eens naar de compleet nieuwe auto in het Mazda gamma. De CX-30 is een compacte SUV in het populaire, maar tegelijkertijd overvolle C-segment. Als autofabrikant moet je in dit segment een model hebben, anders mis je een deel van de inkomsten uit de vijver waarin een groot percentage automobilisten vist.

    Less is More

    Mazda heeft dit dus gedaan en een compacte C-segment met de binnenruimte van een D-segment SUV gemaakt. De CX-30 is in onze ogen een prachtige auto die gebaseerd is op de Mazda ‘KODO- Soul of motion’ design-filosofie. De essentie van deze filosofie is ‘less is more’ ofwel hoe simpeler, hoe beter. Het resultaat is een moderne en strakke carrosserie zonder toeters en bellen die er design-technisch toch zeer fraai uitziet.

    Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

    En ook in de auto hebben de ontwerpers meer met minder gedaan. Het interieur is minimalistisch, wat veel rust uitstraalt, maar toch alles omvat wat je nodig hebt. Opvallend is de hoeveelheid ruimte voor lijf en benen die hiermee voor zowel de bestuurder als passagiers ontstaan is. Je zit in de CX-30 dan ook net zo ruim als in de grotere CX-5 en ruimer dan in de meeste andere C-segment SUV’s.

    Het interieur is zoals het Mazda betaamt van hoge kwaliteit. De gebruikte materialen en nauwkeurige passing en afwerking van de interieurdelen zetten de CX-30 prompt naast de veel duurdere Lexus UX 250h. Hierbij moeten we wel de kanttekening maken dat er tijdens het rijden op slecht wegdek in alle drie de auto’s waar we tijdens de introductie mee reden een lichte resonantie in het dashboard zat. Dat kan geen toeval zijn en tekent wellicht het (prijs)verschil met de perfectionistische Lexus?

    Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

    Rijden doet de Mazda in alledaagse Nederlandse verkeersomstandigheden prima. Toch mist de tweeliter viercilinder met 122 pk door het ontbreken van een turbo met name in heuvelachtig gebied kracht en soepelheid bij lage toerentallen. De motor komt pas echt op kracht vanaf 4.000 toeren en dat is even wennen tussen al het turbo-geweld van de competitie.  

    Skyactiv-X

    Wil je meer kracht en souplesse? Overweeg dan de CX-30 met 116 pk diesel en meer trekkracht of de Skyactiv-X motor met 180 pk die vanaf oktober 2019 beschikbaar is. De diesel heeft zijn maximale trekkracht al bij 2.600 toeren, de Skyactiv heeft zijn maximale trekkracht al bij 3.000 toeren per minuut.

    Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

    De Skyactiv-X is een benzinemotor die grotendeels werkt zonder bougies. Dat klinkt ongeloofwaardig, maar toch is het waar. Al zijn er wel vier bougies en evenzoveel bobines gemonteerd. Tijdens de start wordt namelijk de boel op gang gebracht door het ouderwetse vonkje, vergelijkbaar met de diesels van weleer die een gloeikaars nodig hadden om op stoom te komen. Zodra de motor loopt gaan de vonkjes vrijwel uit en vliegt de benzine in de brand door de hoge compressieverhouding van 16,3:1. Resultaat: een soepelere en sterkere motor, minder brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot.

    Heel goed is het gesteld met het onderstel en de rij-prestaties van de nieuwe Mazda. De besturing is lekker direct en je voelt goed wat er tijdens rijden met de auto gebeurt. Dit geeft de CX-30 een sportief tintje, zonder dat het comfort in het geding komt. Dankzij de goed zittende stoelen zijn ook lange ritten goed te doen. 

    Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X Driving-Dutchman

    Opvallend is de klinische stilte in de auto tijdens het rijden. Van windgeruis, onderstel- en andere geluiden is geen sprake. De serene rust zorgt dan ook voor extra comfort in de CX-30 die een van de stilste in zijn klasse is. 

    Conclusie Mazda CX-30 Skyactiv-X

    De Mazda CX-30 vult het gat op tussen de CX-30 en CX-5 en is een aanvulling op het drukbezette en overvolle C-segment. De look and feel van de CX-30 is premium en kan zich meten met de kwaliteit van bijvoorbeeld Lexus. De basisprijs van de Mazda is echter een stuk lager. Daar bovenop krijg je een zee aan ruimte voor bestuurder en passagiers. Ben je in de markt voor een SUV in het C-segment? Maak dan zeker een proefrit met de Mazda CX-30 en oordeel zelf!

    Motor: 1.998 cc viercilinder lijnmotor benzine
    Vermogen: 180 pk bij 3.750 tpm
    Koppel: 224 Nm bij 3.000 tpm
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 204 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 8,5 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.443 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,6 L/100km
    CO2-uitstoot: 105 g/km
    Energielabel: B
    Prijs vanaf: 29.990,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNet weer wat mooier: een test met de Peugeot 508 SW
    Next Article Taak van motorolie wordt steeds zwaarder door ethanol in benzine

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 8 Reacties

    8 reacties

    1. Peter on 15-10-2019 19:28

      De bougies in de X houden er niet ‘op een gegeven moment’ mee op, maar zijn altijd aan het werk zolang de motor draait. Een relatief arm gasmengsel wordt in de cilinders van de X idd samengedrukt tot het tegen zelfontsteking aanzit, maar met benzine is het moeilijk, itt diesel, om het goede verbrandingsmoment voor zelfontsteking te realiseren. Daarom wordt voor een optimale ontsteking van het gecomprimeerde gasmengsel nog een klein dotje rijk gasmengsel extra ingespoten. Dat dotje wordt dan met een vonk ontstoken en die verbranding zorgt er dan voor dat het gecomprimeerde arme mengsel uiterst effectief verbrandt. Zo haal je de optimale hoeveelheid energie uit de brandstof maar heb je er minder van nodig, maw je rijdt én zuiniger én met meer vermogen.

      Reply
    2. Rob Blom on 16-10-2019 12:29

      Tot zover mijn simpele uitleg maar enorm bedankt voor je waardevolle toevoeging Peter. Echter Mazda zegt dat de bougies wel degelijk stoppen met vonken. Ik heb nog niet in de motor kunnen kijken. Mvg, Rob

      Reply
    3. Peter on 18-10-2019 14:13

      Hoi Rob, Mazda heeft kennelijk nog niet op de eigen site gekeken. 😉

      Daar staat dat de vonk nodig is om de compressie verbranding te controleren, het zit ook niet voor niets in de naam SPCCI: Spark Controlled Compression Ignition.

      Hier ook nog de uitleg van een van de technische bazen bij Mazda: https://youtu.be/FkhrR7fAgsU?t=909

      Grt, Peter.

      Reply
      • Peter on 18-10-2019 14:15

        Btw, we kregen vandaag bericht dat onze CX30 met Skyactiv X gisteren bij de dealer is gelost. Hij wordt aankomende week rijklaar gemaakt en dan gaan we een duurtest van hopelijk vele jaren doen. 🙂

        Reply
        • Rudy Van Brecht on 02-11-2019 09:38

          Peter hoe rijd de , CX30 met Skyactiv X ?

          Reply
          • Luc Van Roey on 25-03-2020 10:21

            Ik heb 2 maal met een Mazda CX 30 Skycruise met Skyactiv X-motor en automaat mogen rijden en dit viel heel goed mee ! Een heel mooie wagen en bijna premium afgewerkt. Echter de automaat daar heb ik geen goede ervaring mee t.o.v. mijn huidige DSG-7 automaat van VW, dat is een topper ! Verder ook een te klein schuifdak i.p.v. een panoramisch schuifdak, enkele zaken die ik miste t.o.v. mijn VW Golf, een grote 2,0 l motor met 180 pk, maar zeker niet zo vinnig als mijn Golf 1,4 turbo met 140 pk. Meer rijtaks, meer BIV en meer verzekering te betalen door zwaardere motor. Over het verbruik kan ik niet meespreken over de Mazda. Mijn VW Golf verbruikt gemiddeld 7 l/100 km. En dat is geen trage wagen ! Ik ben nog niet overtuigd van nochtans deze heel mooie Mazda CX 30 Skycruise Skyactiv X met automaat !

            Reply
    4. Rudy Van Brecht on 16-11-2019 18:50

      volgende woensdag heb ik mijn cx 30 skyactive x ..

      Reply
    5. Roland Flier on 23-01-2020 14:43

      Heeft iemand al geprobeerd hoeveel diesel je kunt bijmengen en dat ie dan toch goed blijft lopen?

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?